Vtáky našich záhrad odetskychknihach.sk

VTÁKY NAŠICH ZÁHRAD (Andrea Pinnington, Caz Buckingham) – recenzia

Vždy mi liezlo na nervy, keď v príručkách o vtákoch opisovali vtáčí spev prostredníctvom čudesných slabík. Sýkorka spieva ci-citŕn. Stavím sa, že ani jedno dieťa na svete sa takto nenaučilo spoznávať vtáčie hlasy. A nie preto, že by nechceli! Priznávam, ak by som nemala deti, knižky Vtáky našich lesov a Vtáky našich záhrad s reálnymi nahrávkami vtáčieho spevu by som si asi kúpila aj sama pre seba. 🙂

• Vtáky našich záhrad odetskychknihach.sk

Doma máme toto Pexeso pre uši. A je poriadne ťažké!! Pri hraní tejto hry alebo aj dotykových bludísk (recenzia tu) rýchlo zistíte, ako veľmi človek preferuje zrak na úkor iných zmyslov. Fantastickú knihu Vtáky našich lesov (recenzia tu), ktorá nám aj po roku a pol v dome často šteboce, sme využívali práve na precvičenie zvukovej pamäte. Niežeby som to takto cieľavedome naplánovala, deti si samy vymysleli s knižkou rôzne hry. Najčastejšie sa navzájom skúšame, či vieme podľa hlasového prejavu správne identifikovať rôzne vtáčiky. Kukučku, bažanta, hrdličku, sovu a myšiaka som poznala aj predtým, ale naučiť sa rozpoznávať zvyšných sedem operencov mi dalo trochu zabrať. Preto keď vyšiel druhý diel, Vtáky našich záhrad, chvíľu som váhala, či potrebujeme ďalšiu várku trilkovania. Ale keď ho deti zbadali v kníhkupectve, začali skákať od radosti a bolo rozhodnuté.

Vtáky našich záhrad odetskychknihach.sk

Knižkohračka

Obsah je, samozrejme, veľmi zaujímavý pre každého, koho aspoň trochu baví pozorovať prírodu. Priznám sa však, my sme knižku čítali len párkrát. Na večerné čítanie ju deti nevyťahujú takmer nikdy (okrem toho má toto leporelo poriadne decibely, takže pred spaním naozaj neodporúčam), skôr cez deň, keď majú chuť hrať sa. Toto totiž nie je len knižka, je to knižkohračka, takže sa pripravte na to, že pri nej budú deti poriadne vystrájať!

Vtáky našich záhrad odetskychknihach.sk

Už ste sa niekedy rozprávali so sýkorkou? My áno!

Aspoň u nás je to tak, že text preletíme len raz za čas, väčšinou súťažíme, kto si pamätá ktoré zvuky. Minule sa každé dieťa vyzbrojilo jedným dielom a navzájom si kontrovali. Hotová battle! 🙂 Zo všetkých hier bola najsuperskejšia táto: Pre naším domom majú hniezdo sýkorky. Keď sa jedna z nich rozospievala, začali sme s ňou konverzovať cez jej kamarátku v knižke. A zdalo sa nám, že nám zakaždým odpovedá! To bol zážitok! Aj preto túto vtáčiu sériu milujeme.

Listovačku si môžete pozrieť tu:

Komu je kniha Vtáky našich záhrad určená

Zvuky aj reproduktor sú až prekvapujúco kvalitné (ako som spomínala, oklamali aj sýkorku v našom susedstve 🙂 ), takže knižka jednoznačne zaujme každú vekovú kategóriu od dvoch rokov. Nemám odskúšané, ako na niektoré prenikavé a ostré zvuky reagujú citlivejšie bábätká, inak by som vrelo odporúčala aj pre ne :). Ale nenechajte sa pomýliť leporelovou formou. V porovnaní s prvou časťou, Vtáky našich lesov, kde som už predtým poznala asi polovicu zvukov, tu som vedela identifikovať len vranu a sýkorku. Naučiť sa všetkých 12 vtáčikov je teda poriadna fuška aj pre dospelých. Toto je na celej knižke najlepšie: ak by v kníhkupectvách existovala sekcia Na stmelenie rodiny, určite by tam kraľovala táto publikácia.

Bonus

Na internete nájdete akékoľvek zvuky, ornitológovia tam objavia celé knižnice. Aj organizácia Slovakia Birdwatching urobila sériu videokurzov poznávania vtáčieho spevu:

Ak vás napadlo, že niekto už určite vymyslel aj apku na mobil, máte pravdu. Popri apkách ako Bird Sounds a Bird ID, ktoré robia v podstate to isté, čo táto kniha, ma zaujala táto: BirdNet: Bird sound identification. Nahráte zvuk nejakého operenca, apka ho zanalyzuje a vypľuje jeho meno. 21. storočie! 🙂 Tvorcovia – The Cornell Lab of Ornithology a Technologická univerzita v Chemnitzi – sú pre mňa zárukou kvality. Viac tu.

Vtáky našich záhrad odetskychknihach.sk Vtáky našich záhrad odetskychknihach.sk

Ak už teraz začínate zháňať vianočné darčeky, do balíčka vám spolu s týmto leporelom odporúčam aj skvelý úlohový zošit Poznávej ptáčky (recenzia tu) a krásny Vtáčí atlas, na ktorom si v Egreši dali špeciálne záležať.

Knihu Vtáky našich záhrad vydalo vydavateľstvo Albatros (Fragment) v roku 2019. Má 24 strán a rozmer 223×208 mm. Údaj o tlačiarňach nie je uvedený. Kúpite v eshope Albatrosu alebo Martinuse.

Autor:

O detských knihách

Vždy som si myslela, že deti musia z disneyoviek jednoducho vyrásť. Nie je to tak. Obe moje deti odmalička hltali najlepšie a najkrajšie detské knihy. Často ich na moje prekvapenie najviac zaujali najväčšie umelecké úlety. Kvalitných kníh pre deti sa netreba báť, len ich treba v záplave hypermarketového gýča nájsť.

2 odpovede na „VTÁKY NAŠICH ZÁHRAD (Andrea Pinnington, Caz Buckingham) – recenzia“